Hyviä riffejä jaossa Riffingin blogissa

Crowdsourcingia radioaalloilla

Tiistai 10.4.2012 - Jaana Kettunen, tuottaja, Riffing Oy


Radion kuuntelu koettelee keskittymiskykyäni. Ajelen paljon autolla pitkin pääkaupunkiseutua ja radio on usein auki. Useimmilla kanavilla mennään ikävä kyllä nykyään sieltä, missä aita on matalin. Apinoidaan toisia, järjestetään kuulijoiden välisiä kisoja ja ennalta-arvattavia mielipidemittauksia. Oletko huomannut, miten monella kanavalla on leivottu aamuohjelma kasaan samaa perusreseptiä noudattaen: kootaan kolmen hengen porukka puhumaan omista asioista ja nauramaan omille nokkeluuksille. Ja lopputuloksena saadaan väljähtyneen makuista einestavaraa.

Minulle riittäisi pelkkä musiikki ja siihen liitetyt anekdootit sekä asiantuntevat analyysit puheosuuksissa. Radio-ohjelmiin pesiytyneellä osallistamisellakin on rajansa - ja tasonsa. Kuunteles tätäkin: aamuohjelman juontaja pyytää kuulijoita laittamaan kädet ristiin ja kertomaan sen jälkeen facebookissa, kumpi peukalo on päällimmäisenä. Se kuulemma kertoo ihmisestä jotakin. Siinä vaiheessa minun autoradioni vaihtoi taajuutta.

Lähipiirini mukaan kuulun vähemmistöön. Tällaisia ohjelmia ei kuulemma tehtäisi, jos niillä ei olisi kuulijoita. En voi hyväksyä sitä. Minusta vaikuttaa enemmänkin siltä, että radiotuotantojen sisältö perustuu johonkin yleispätevään normiin: näin näitä radio-ohjelmia kuuluu tehdä, kaikkihan tällä tavalla toimivat. Ja minun vastaanottimessani taajuudet jatkavat vaihtumistaan. Monille samalla kaavalla leivottu paistos tuntuu silti maistuvan.

Niin yleisiä kilpailut kuitenkin ovat ja mielipiteitä eri some-kanavia pitkin halutaan kysellä, että taustalla lienee jokin alkeellinen crowdsourcingin ilmentymä: tehdään ohjelmaa yhdessä kuulijoiden kanssa. Jos näin pitää tehdä, tehdään sitten kunnolla. Otetaan kuulijoita mukaan muuttamaan asioita, ideoimaan, pitämän hauskaa yhdessä, luomaan uutta. Tarkoituksena olisi siis tehdä enemmän kuin pyytää mielipiteitä ja kommentteja. Sävelradiot ja kuuntelijoiden toiveet ovat ihan mukiinmeneviä, mutta nekin jo hieman väljähtäneitä. Luodaan jotain uutta.

YleX, te olitte siellä jo niin lähellä! Pari kuukautta sitten aamuohjelmassa pyydettiin kuulijoita nimeämään elokuvia uudelleen lisäämällä niihin jokin sana nimessä jo olevan sanan pariksi, kuten "Harry Potter ja viisasten sappikivi". Lopputulokset olivat herkullisia. Juontajat eivät nauramiseltaan meinanneet saada henkeä, kun he lukivat kuulijoiden lähettämiä nimiväännöksiä. Vaikka aihe sinänsä oli tyhjänpäiväinen, se oli viihdyttävä. Samaa ideaa yhteisestä jalostamisesta voi varmasti hioa, jos haluja on.

Nyt, hei, oikeasti! Vähän mielikuvitusta peliin!

Avainsanat: crowdsourcing, tuotekehitys


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään