Hyviä riffejä jaossa Riffingin blogissa

Masokisti tuotekehittäjänä

Keskiviikko 8.8.2012 klo 16:37 - Jaana Kettunen, tuottaja, Riffing Oy


Tein koko viime kevään tuotekehitystyötä. Koeponnistin tuoteaihelmia ja niiden kehittyneempiä versioita tuttavillani. Ei ole ehkä aivan tavanomaista kysellä ystäviltä ja kylänmiehiltä, miltä idea kuulostaa. Ihastuin siitä huolimatta menetelmään muutaman kyselykierroksen jälkeen.

Keskustelut menivät suunnilleen niin, että kerroin ensiksi niin lyhyesti olennaiset asiat tuotteestani kuin vain äiti lempilapsestaan pystyy.

Sen jälkeen täräytin kysymyksen: mikä sinun mielestä tässä on vikana? Käskin heittämään kehut heti alkuun yli laidan. Ylistää osaan nimittäin itsekin. Miksi muutenkaan olisin edes lähtenyt koko puuhaan, jos en tuotteeseen pätkääkään uskoisi?

Mutta ne tuhat ja yksi kohtaa, joissa koko tuote ja konsepti voivat kyykätä, olivat kaikkein mehukkaimmat. Syy on yksinkertainen: haukut vievät tuotettani eteenpäin. Jokainen negatiivinen kommentti piiskasi minua tekemään tuotteestani paremman. Halusin tietää heikot kohdat, jotta saatoin vahvistaa niitä. Kannustin kritisoimaan kaikkea, mikä vähänkään sen ansaitsi. Tiesin, että siitä on enemmän hyötyä kuin muikeista kannustuksista.

Omahyväisyys ja huono itsetunto ovat tuotekehitysjannulle ja myyntimiekkoselle murehdittavan usein tyypillisiä piirteitä. Omat ideat ja tuoteviritelmät ovat niin priimaa, ettei asiakaskaan niiden arvoa aina hoksaa. Arvostelut ovat tuotevirittäjälle kryptoniittia. Ne vedetään henkeen saman tien. Jos jonkun vinkin ottaisi tosimielellä, siinähän täytyisi myöntää, että ei ole heti kerralla keksinyt timanttisinta ideaa. Tuotteet kokeillaan vasta asiakkaalla ja seuraukset ovat kahta tuhoisammat. Asiakkaasta kuullaan seuraavaksi vain poistuvat askeleet.

Kannattaa ainakin omalla työpaikallaan testailla pitkin ja poikin hengentuotteitaan, jos ei niitä ihan ulkosalle kehtaa tai uskalla löyhien salassapitojarrujen vuoksi viedä. Samassa looshissa istuvilla pitäisi olla joka tapauksessa sama intressi varmistaa, että ainakin ilmiselvät hölmöydet ja ostamisen esteet on ennen asiakkaalle ryntäämistä poistettu.

Valmiiksi on hyvä myös varautua siihen, että paluu piirustuspöydän ääreen saattaa silti olla edessä vaikka tuotetta olisi ryvetetty ja happokäsitelty monet kerrat ennen ensi-iltaa. Asiakkaan testi se viime kädessä kuitenkin aina suunnan näyttää.

Avainsanat: tuotekehitys, myynti, testaus, suorituksen johtaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään