Hyviä riffejä jaossa Riffingin blogissa

Missä ratkaisu siellä ongelma

Maanantai 14.5.2012 - Jaana Kettunen, tuottaja, Riffing Oy


Korviini osui puutarhaliikkeen mainos. Siinä tarjottiin ”ratkaisua kaikkiin puutarhaongelmiin”. Naurahdin. Nyt on siis yritysten välisestä kaupankäynnistä tuttu myyntihöpöhöpö levinnyt myös kuluttajamarkkinoille.

Kaikki on aina niin ”etsimme juuri sinun tarpeisiisi sopivan ratkaisun”. Kieltämättä meidänkin pihaongelmassa ratkaisuksi voisi kelvata mikä tahansa kuokan ja käsikranaatin väliltä.

Syntiinlankeemus myyntipuheissa tapahtuu jo rajaamisessa: pitää luvata kaikkea kaikille. Muutenhan voisi käydä niin, että vahingossa tullaan kääntämään selkä mahdollisille, juuri ja juuri potentiaalisille asiakkaille ja heidän roposilleen. Jokainen vastaantulijahan voisi periaatteessa olla kiinnostunut nimenomaan meidän aidosta asiakas- ja liiketoimintalähtöisyydestä. Ja pelon aisoissa pitämiseksi päädytään puhumaan niin ymmyrkäisiä että!

Asiakaskunta täytyy pystyä tunnistamaan ja supistamaan, jotta voi asettua asiakkaan asemaan: "Mikä sellainen arkinen vaiva ja tuska typistettyä asiakasryhmääni piinaa, jonka voisi ratkaista?" Sen jälkeen voi miettiä siihen pikakoulutuksen (jolla asiakas tunnistaa, että tämä asia meillä ei ainakaan ole kunnossa), näppärän kartoitustuotteen (jolla asiakas toteaa, että jaahas, näin kaukana olemme tavoitteesta) ja sen jälkeen vielä varsinaisen palvelutuotteen, jolla kipeä ongelma siivotaan pois päiväjärjestyksestä.

Siihen meidän pihaongelmaan: Haluaisin kivipihan, japanilaistyylisen. Mieluummin ostan sellaiselta puutarharatkaisujen tarjoajalta, joka on kyseiseen tyylilajiin keskittynyt kuin noukin kaikki yhdeltä luukulta, bonsai-puut siitä hyllyltä pihatonttujen vierestä.

Avainsanat: myynti, tuotekehitys, palvelu, konseptointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään