Hyviä riffejä jaossa Riffingin blogissa

Suoraa puhetta HR:lle

Tiistai 3.2.2015 klo 14:13 - Jaana Kettunen, tuottaja, Riffing Oy


HR:ää pidetään yleisesti työpaikan harmittomimpana olentona. Vaalimmehan tunnetusti rauhaa ja järjestystä. Ihmiset on saatava viihtymään ja prosessit luistamaan. 

Tapanamme on silittää enemmän myötä- kuin vastakarvaan. Olemme taitavia luovimaan ja välttämään väittelyitä. Varomme aiheuttamasta vatsanväänteitä kenellekään; olemme se laktoositon ja gluteeniton vaihtoehto, joka sopii jokaiselle.

Alalla jaetaan hajuttomuutta ja hillittyjä käytöstapoja myös oman piirin sisällä. Tasapaksuus on valttia. Otetaan esimerkiksi henkilöstöjohtamisen nimissä järjestetyt koulutukset, jonka sisäsiisteyteen heräsin äskettäin.

Keskustelin parisen viikkoa sitten erään HR-ammattilaisen kanssa. Hän kertoi vältelleensä jo pitkään oman alansa koulutuksia, infotilaisuuksia ja aamiaisseminaareja.  Hän oli kuulemma oppinut virheistään. Aiemmin osallistuminen oli synnyttänyt vakavaa turhautumista. Käsitellyt aiheet olivat olleet liian teoreettisia, yleispäteviä ja osallistujalla itsellään jo jossain määrin hallussa.

Tilaisuuksia, joissa maailman halailun sijaan tarjotaan suoraa puhetta, on niin harvoin tarjolla, että HR-ammattilaisemme on päättänyt käyttää aikansa mieluummin työtehtäviensä parissa. Hänen toivelistallaan ovat koulutukset, joissa keskitytään yksityiskohtiin, käytännön toteutuksiin sekä yrityksiin ja erehdyksiin. Tapaamani HR-pro ohittaa alan koulutustarjonnan tietoisena siitä, että omaa osaamista pitäisi kuitenkin joillain keinoin uudistaa ja kalkkiutuneita ajattelutapoja ravistella.

Hämmästyin. Ja en.

Kyllä HR-ammattilaisille tarjotut kurssit ja tilaisuudet sisältävät nykyään yhä useammin case-esimerkkejä. Toimittajat raahaavat omia asiakkaitaan paikalle kertomaan heillä toteutetuista projekteista ja jakamaan tuotteiden käyttökokemuksia. Mutta kenen näkökulmasta?

Onko herkkyys tunnistaa HR:ää ahdistavat käytännön asiat kateissa? 

Joskus 15 vuotta sitten toimiessani henkilöstöpäällikkönä koin velvollisuudekseni laajentaa tietämystäni alan uusimmista innovaatioista ja otin vastaan erilaisia palveluntarjoajia kuullakseni uutuuksista.

Tänä päivänä sen perusteella, mitä tiedän, HR:n puheille on hankala päästä. Aikaa ei ole tavata kaikkia sisäänpyrkiviä kumppaniehdokkaita.

HR:n halu oppia uutta ei tietenkään ole kadonnut mihinkään. Sen sijaan hyviä tarinoita on harvoin tarjolla. Toimittajia ja palveluntarjoajia ei helpolla erota toisistaan*. Yksi myy minkä tahansa palvelun, jonka HR voi työsuhteen elinkaaren hoitamiseen kuvitella tarvitsevansa. Toinen toimittaa asiakaskohtaisesti räätälöitävän järjestelmän ja palvelut päälle – ja markkinoi sitä samoilla fraaseilla kuin kilpailijansakin. Kolmas valmentaa kaikkea, mitä ikinä älyää kysyä.

Mutta kenellä on tarinoita kerrottavanaan?
Kuka erottuu niiden avulla joukosta?
Onko tarjolla muuta kuin asiakasreferenssin puhuva pää toimittajan verkkosivuilla?

Monia asioita lepää HR:n pöydällä. Tehtävälista on pitkä. Oikopolut olisivat tervetulleita. Aina ei ole aikaa kokeilla. Jos kuunnellaan pelkästään HR-ammattilaistamme, hän kaipaa muiden kokemuksia, joista voisi soveltaa hyviä menettelytapoja omiin tarpeisiin. Häntä kiinnostavat sudenkuopat, jotka kannattaisi välttää. Hän ei varmastikaan ole tarpeineen yksin.

Joku on joskus myyntiviisautena sanonut:

Selvitä asiakasta piinaava käytännön ongelma numero yksi ja ratkaise se.

Voi tietysti koittaa valita pitkän tien: "Tämä on yleisesti tunnistettu ongelma, mutta asiakas ei vain tajua sitä vielä. Minäpä kerron sen hänelle."

Tai voi yrittää erottua hinnalla.

Aina voi myös päästää luovuutensa valloilleen: "Olemme alan johtava toimija ja luotettava kumppani. Tutustu meidän uuteen ja erilaiseen konseptiimme." On kuin katusoittaja tulisi nykimään hihasta: tule kuuntelemaan, kun soitan Paranoidin klarinetilla.

Ei kiinnosta. 

HR-ammattilaiset verkostoituvat sen, minkä kiireiltään ehtivät, ja vaihtavat kuulumisia kollegoidensa kanssa. He pörräävät internetissä etsimässä tietoa ja implementoitavaa sekä ostavat tutuilta kumppaneilta palveluja.

Mikä saa heidät pysähtymään ja kuulolle?

Vaikka olenkin jo hyvän matkaa patistanut räväkkyyteen ja erottautumaan, on itse asiassa aika nurinkurista, että parhaiten toimittaja taitaa tavoittaa HR:n yksinkertaisilla arkisilla tarinoilla.

* Muutama kuukausi sitten etsin asiakasyrityksessäni HR:n vuokrapäällikön roolissa pelkästään HR Managereille suunnattua kevyttä valmennusta projektien hallintaan. Arvatenkaan en löytänyt. Ongelma ratkesi muiden toimittajien avulla. Olisiko tässä yhden tuotteistamisen paikka? HR-päälliköt vetävät jatkuvasti projekteja, mutta osaaminen ei ole lähellekään samalla tasolla kuin esimerkiksi IT:ssä.

Avainsanat: HR-anarkia, henkilöstöhallinto, B2B


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään